SDP:n Eskelinen ihmettelee ministeri Ranteen käsitystä avoimuudesta Länsiradan suhteen

27.3.2024

Ministeri Lulu Ranteen (ps) vastaus kansanedustajien jättämään kirjalliseen kysymykseen Länsiradan rakentamisesta ihmetyttää. Ministeri toteaa että hankkeen muutoksista suunnitteluratkaisuihin ja rahoitukseen keskustellaan asianomaisten kesken ja kansanedustajilla on mahdollisuus kysyä asiasta eduskunnan kyselytunnilla. Ministeri lisää, että osakassopimuksessa hankeyhtiöltä edellytetään avointa viestintää.

– Ihmettelen ministerin kantaa hankkeesta käytävään faktapohjaiseen keskusteluun, en usko kyselytunnin olevan paras foorumi hankkeen edistämiselle, toteaa Seppo Eskelinen.

Ministeri Ranteen mainitsema Turun tunnin junan suunnittelua varten tehty osakassopimus asettaa valtion ja osakaskuntien yhteiseksi tavoitteeksi, että suunnitteluhankkeesta ja hankeyhtiön toiminnasta tiedotetaan avoimesti. Valtio ja kunnat neuvottelevat tällä hetkellä hallitusohjelman mukaisesta rakentamisen aloittamisesta tietyillä osuuksilla. Hankkeen suunnitteluratkaisuja ollaan karsimassa kustannusten laskemiseksi ja kustannustehokkuuden lisäämiseksi.

– Suurhanke on pitkävaikutteinen valtion ja kuntien talouteen sekä Suomen junaliikenteen kehittymiseen. Orpon hallitus on vasta toteuttamassa siitä pientä osaa. Mielestäni avoin, julkinen keskustelu yksityiskohdista on paikallaan ennen päätöksiä eikä ministeri voi valtion edustajana piiloutua hankeyhtiön taakse. Hänen pitäisi tuoda asioita aktiivisesti julkiseen keskusteluun, päättää Eskelinen.

Kansanedustajat jättivät kirjallisen kysymyksen KK 69/2024 hallitukselle vastattavaksi 5.3.2024. Itse kysymyksen ja ministerin vastauksen voi lukea eduskunnan verkkosivuilta.