SDP:n Eemeli Peltonen: Hallituksen kehysriihen lisäsopeutuksista on oikeudenmukaisuus kaukana

16.4.2024

SDP:n kansanedustaja Eemeli Peltonen on pettynyt hallituksen kehysriihen antiin. Hallituksella olisi ollut kehysriihessään tilaisuus korjata talouspolitiikkansa kurssia oikeudenmukaisempaan suuntaan. Tähän ei hallitukselta tahtoa löytynyt ja taas säästötalkoiden taakkaa jaetaan epäoikeudenmukaisesti.

– Moni suomalainen odotti kehysriihestä hallitukselta vastaantuloa, jotta uusien säästötoimien taakkaa jaettaisiin tasapuolisemmin. Odotus oli täysin oikeutettu, sillä jo hallitusohjelmassaan hallitus päätti mittavista heikennyksistä palkansaajien ja heikoimmassa asemassa olevien asemaan. Kuitenkin nämä odotukset hallitus teki nyt tyhjäksi kehysriihen epätasapainoisella säästöpaketillaan, Peltonen sanoo.

Peltonen on erityisen pettynyt niihin uusiin heikennyksiin, joita hallitus kohdistaa laajasti sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Hallitus pidentää merkittävästi perusterveydenhuollon hoitotakuuta, heikentää tuntuvasti henkilöstömitoitusta ja aikaistaa sote-järjestöjen avustusten leikkausta jo tulevalle vuodelle.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon puolella valtiovarainministerin työkalu on vaihtunut saksista moukariin. Niin kovalla kädellä hallitus riihessään moukaroi julkista sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Esimerkiksi sote-järjestöiltä leikkaaminen tulee johtamaan pahoinvoinnin lisääntymiseen entisestään ja ongelmien vaikeutumiseen. Kun ennaltaehkäisevästä työstä leikataan, julkinen terveydenhuolto vain kuormittuu.

Peltonen painottaa, että huoli valtiontalouden tilanteesta on yhteinen hallituksella ja oppositiolla. Kehysriihessä valitut keinot talouden tasapainottamiseksi ovat kuitenkin hallituksen omia arvovalintoja. Sosialidemokraattien linja on tasapainottaa taloutta siten, että taakkaa jaetaan tasapainoisemmin.

– Hallituksen työkalupakista puuttuvat keinot kasvun ja työllisyyden edistämiseksi kestävästi. On suuri sääli, että sosialidemokraattien kehysriihen alla julkaisema kahdeksan kohdan kasvuohjelma jäi hallitukselta lukematta. Työperäisen maahanmuuton pullonkaulat jäivät nekin kehysriihessä ennalleen, vaikka hallituksen osaajien rekrytointia vaikeuttavat toimet on lähes yhdestä suusta tyrmätty. Ihmetellä sopii myös sitä, miksi hallitus ei ryhdy paikkaamaan verotuksemme selkeitä aukkoja, Peltonen lisää.