SDP:n Anna-Kristiina Mikkonen: Orpon hallitus vaikeuttaa nuorten mahdollisuuksia työelämässä

20.11.2023

Anna-Kristiina Mikkonen on huolissaan Orpon hallituksen päätöksestä höllentää määräaikaisuuksia. "– Syy on puhtaasti ideologinen."

Suurimpana syynä työn pysymättömyyteen nähdään määräaikaiset työsuhteet. Tulevaisuudessa nuoret saattavat joutua oleman vielä pidempään kiinni määräaikaisissa työsuhteissa, sillä Orpon hallitus on helpottamassa määräaikaisuuksien solmimista.

– Määräaikaisten työsopimusten helpottaminen tässä tilanteessa kuulostaa absurdilta. Suomessa on jo nyt Euroopan mittapuulla neljänneksi helpointa solmia määräaikaisuuksia. Nuorilla on jo valmiiksi paljon määräaikaisia työsuhteita. Herääkin kysymys miksi Orpon hallitus haluaa vaikeuttaa nuorten pääsyä pysyvään työelämään, Anna-Kristiina Mikkonen pohti.

Hallitus aikookin muuttaa työsopimuslakia niin, että tulevaisuudessa työsopimus on mahdollista tehdä määräaikaisena ilman erityistä, perustetta vuodeksi. Tämän muutoksen ei nähdä vaikuttavan työllisyyteen merkittävästi. Parhaassakin tapauksessa vaikutukset ovat minimaaliset.

– Orpon hallituksen muutokset määräaikaisuuksiin ovat puhtaasti ideologisia. Tällä hetkellä määräaikaiseen työsopimukseen tarvitaan jokin syy, jos hallituksen lakimuutos menisi läpi syytä ei enää jatkossa tarvittaisi. Sen vaikutuksena työantaja pystyi kikkailemaan ihmisten työsuhteilla, jonka vaikutuksesta työelämästä voi tulla ennakoimatonta ja turvatonta, Mikkonen päättää.

Jaa sosiaalisessa mediassa