SDP:n Anna-Kristiina Mikkonen: Hallitus lakkauttaa Savonlinnan yöpäivystyksen

16.4.2024

Hallitus on kehysriihessään päättänyt sairaalaverkon tulevaisuudesta. Kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen (sd) arvioi, että uutiset ovat Savonlinnalle erittäin surullisia.

– Olen erittäin pettynyt hallituksen päätökseen aloittaa sairaalaverkkoselvityksen ensimmäisen vaiheen toteutus. Tämä on todella kova isku. Kaikkemme tehdään, että elinvoima säilyisi, mutta valtio ei meitä siinä auta tippaakaan. Ensin on viety yliopisto, nyt sairaalapäivystys eikä maantieteellinen sijainti Itä-Suomessa ole juuri nyt otollinen elinvoimaisuudelle, painottaa Mikkonen.

– Päivystyksen lakkauttaminen on suora leikkaus kansalaisten peruspalveluista. Oikeus terveydenhuoltoon on suomalaisille tärkeä arvo. Savonlinnan sairaalan päivystyksen säilyttämiselle Mikkelin keskussairaalan rinnalla on vahvat perustelut. Alueellamme on pitkät etäisyydet ja valtava määrä kesä- ja vapaa-ajan asukkaita. On vaikea uskoa, että tällä päätöksellä saadaan toivottavia säästöjä. Palvelun tarve pysyy ennallaan ja paine siirtyy Mikkelin sairaalaan, päättää Mikkonen.