SDP:n Aki Lindén: Kokoomuksen vaaliohjelmassa sote tulee tärkeysjärjestyksessä viimeisenä

7.2.2023

Kansanedustaja, entinen perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén näkee kokoomuksen vaaliohjelman sosiaali- ja terveyspolitiikan tavoitteiden ja keinojen olevan täydellisessä ristiriidassa keskenään.

– Kokoomukselle terveys-, vanhus- ja muut sotepalvelut ovat ongelma. Puolue lupaa niiden parantamista, mm. hoitoon pääsyä ja terapiatakuuta, mutta ei ole valmis lisäämään niiden julkista rahoitusta. Vaikka palveluja ostettaisiin yksityisiltä, tarvitaan lisää rahoitusta. Yksityistäminen ei ole mikään ”taikatemppu”, jolla asiat voidaan hoitaa ilman riittävää rahoitusta. Kokoomus esittää miljardin euron leikkausta julkisiin sotemenoihin, vaikka reaalinen tarve on yksi miljardi lisää. Säädetty rahoituslaki turvaa tuon suuruisen kasvun, Lindén huomauttaa.

– Kokoomus vaatii julkisen sektorin kutistamista. Julkiseen sektoriin lasketaan kuuluvaksi myös julkisesti rahoitetut yksityisiltä ostetut palvelut. Tällaisen linjan toteuttaminen heikentäisi palveluja ja hyvinvointia. SDP puolestaan haluaa kehittää, parantaa ja lisätä julkisia terveys- ja sosiaalipalveluita. Tarvitaan rakennemuutos, jossa vahvistetaan peruspalveluita, kuten pääsyä lääkärille, hammaslääkärille, hoitajalle ja mielenterveyden palveluihin. Myös ikäihmisten kotihoitoa ja ympärivuorokautista hoitoa on lisättävä, kuten myös omaishoidon tukea.

– Jos nyt ryhdytään leikkaamaan palveluja, kuten kokoomus esittää, vaarantuu koko palvelujärjestelmä ja rakennemuutos ei toteudu. Edessä on syvenevä kriisi.

Kuvaavaa Lindénin mielestä onkin, että kokoomuksen vaaliohjelmassa sote tulee tärkeysjärjestyksessä viimeisenä.

– Kansalaisten mielissä se on kuitenkin vaalien tärkein asia. Ei anneta kokoomuksen yksityistää terveydenhuoltoamme ja sosiaalipalveluitamme omille etupiireilleen!