Satakuntalaiset edustajat Juha Viitala ja Krista Kiuru tekivät kirjallisen kysymyksen junaliikenteen keskeyttämisestä

22.2.2024

Satakunnan SDP:n kansanedustajat Juha Viitala ja Krista Kiuru ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen koskien VR Groupin päätöstä keskeyttää Porin ja Tampereen välinen junaliikenne kokonaan 11.3. asti kalustopulaan vedoten.

VR:llä on ollut tavallista heikompi kalustotilanne, mikä johtuu toisella rataosuudella olleen ratavaurion aiheuttamasta tarpeesta tarkastaa ja huoltaa kalustoa. VR tiedotti, että liikenne on 16.2. alkaen palautunut lähes normaaliksi. Pori-Tampere välillä kaikki junavuorot on kuitenkin yhtiön mukaan vielä useamman viikon ajan korvata busseilla.

– Turvallisuus on tietenkin ykkösprioriteetti ja on hyvä, että VR on toiminut huolellisesti kalustonsa suhteen tässä tilanteessa. Ei ole kuitenkaan perusteltua, että yksi rataosuus jätetään yhä kokonaan ajamatta silloin, kun liikenne on jo muuten palautunut lähes normaaliksi. Katsomme, että myös tälle välille pitäisi osoittaa kalustoa ainakin tärkeimpien vuorojen ajamiseen, Juha Viitala muistuttaa.

– Olen VR:n hallintoneuvoston jäsenenä ottamassa asian esiin myös hallintoneuvostossa, mutta teimme kirjallisen kysymyksen saadaksemme nopeita toimenpiteitä valtioneuvostolta yhtiön omistajaohjauksesta vastaavana tahona, Viitala jatkaa.

Kansanedustajat katsovat, että bussivuorot eivät korvaa käytettävyydeltään ja nopeudeltaan junia. Niiden kapasiteetti on myös ollut riittämätön ja tiedottaminen asiasta luvattoman heikkoa. Satakunnan liitto ja alueen toimijat ovat todenneet, että tilanne vaikeuttaa erityisesti työ- ja opiskelijaliikennettä ja aiheuttaa alueelle taloudellisia tappioita.

– On ymmärrettävää, että VR ensisijaisesti priorisoi kaikkein suurimpien matkustajamäärien reittejä. Nyt, kun kalustoa kuitenkin on jo ilmeisen hyvin käytössä, on vaikea löytää perusteita sille, että yksi reitti jätetään kokonaan ajamatta. VR:ltä voidaan kokonaan valtion omistamana ja ainoana Suomessa henkilöjunaliikennettä tarjoavana yhtiönä odottaa tiettyä tasapuolisuutta ja kaikkien palvelemista. Katsomme, että tarvittaessa valtioneuvostolla yhtiön omistajaohjauksesta vastaavana tahona on oikeus ja velvollisuuskin seurata, että yhtiö noudattaa toiminnassaan näitä arvoja, Krista Kiuru toteaa.

Viitalan ja Kiurun allekirjoittama kirjallinen kysymys on jätetty 22.2.2024 ja siinä kysytään, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta VR ohjaisi Pori-Tampere välille kalustoa edes tärkeimpien junavuorojen ajamiseen.