Puoluevaltuuston puheenjohtajaehdokas Ville Skinnarin puhe SDP:n 47. puoluekokouksessa 2.9.2023

2.9.2023

Muutokset puhuttaessa mahdollisia.

Hyvät ystävät, bästa kamrater.

Isälläni oli minulle kaksi ohjetta, joista on ollut apua melkeinpä jokaisessa tilanteessa. Ensimmäinen ohje kuului, että muista poika, mistä sinä tulet, mistä olet kotoisin. Toiseen ohjeeseen palaan vielä.

Niin – tietää, mistä tulemme.

Työväenliike ja sosialidemokratia on aina tiennyt, mistä me tulemme.

Mutta keskitymme siihen, mitä tulee seuraavaksi. Mitä teemme seuraavaksi? Miten tulevaisuus on parempi?

Tällä hetkellä meille kaikille rakas Suomi peruuttaa.

Heikennyksillä yritetään parantaa.
Hajottamalla yritetään rakentaa.
Painamalla alas yritetään nostaa.

Menneisyyden keinoja, jotka eivät toimineet silloin, eivätkä nyt. Keinoja, jotka palvelivat vain jo valmiiksi vahvoja. Tarvitaan paluu tulevaisuuteen.

Jokainen tässä salissa tietää, että sen matkan voi toteuttaa vain Sosialidemokraatit. Aina eteenpäin, aina katse tulevaisuudessa, ajattomiin arvoihimme luottaen.

On ollut suuri kunnia saada toimia puolueen varapuheenjohtajana kuuden vuoden ajan ja 9 vuotta puoluehallituksessa. Kuusi vuotta, jonka aikana tapahtui enemmän kuin paljon. Kuusi vuotta, jonka aikana tehtiin paluuta tulevaisuuteen. Teidän luottamuksellanne, aina yhdessä, teidän kanssanne. Tukea kahta hienoa puheenjohtajaa: Anttia ja Sannaa.

Mutta ei kahta ilman kolmatta. Siksi olen ehdolla SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtajaksi. Auttamaan ja tukemaan. Mutta samalla näkemään maailman ja Suomen muutoksen ja luomaan ratkaisuja. Tekemään yhdessä. Siihen pyydän luottamustanne.

Hyvät ystävät,

puoluevaltuuston puheenjohtajana haluan auttaa ja tukea puolueen puheenjohtajaa ja koko puoluejohtoa. Mutta tehtävä on nähtävä myös laajemmin.

Emme ole kansanliike vain siksi, että kutsumme itseämme kansanliikkeeksi. Se ei ole meille pelkkä sana. Olemme kansanliike siksi, että Sosialidemokraattisessa puolueessa vastaukset kysymyksiin eivät tule ylhäältä alaspäin vaan päinvastoin. Ja siinä puoluevaltuustolla ja jokaisella valtuutetulla on valtavan tärkeä rooli ja vastuu myös vaikuttaa.

Puoluevaltuusto on samaan suuntaan katsovien ihmisten yhteinen tila ja areena, jossa ystävien lisäksi voi nähdä tulevaisuuteen: siellä luomme yhdessä visiota, josta haluamme tehdä ihmisten todellisuutta.

Me elämme haastavammassa maailmassa kuin pitkään aikaan.

Vahvaan positiiviseen nosteeseen saatu Suomen maakuva on saanut viime kuukausien aikana valtaisan lommon.

Kansallinen yhtenäisyys, suomalaisten yhteenkuuluvuuden tunne ovat Suomen suuri vahvuus ja turvallisuuden tekijä – sisäisesti ja ulkoisesti. Hallituksen päätökset eivät vahvista tätä yhteistyön ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, vaan päinvastoin – repivät rajusti ja rumasti railoja. Jakolinjat ovat vaarallinen tie, joka avaa kyljen myös monenlaiselle turvattomuuden tunnetta lisäävälle vaikuttamiselle.

Meidän tulee nyt yhdistää Suomea ja suomalaisia, meidän tehtävä on rakentaa näinä vaikeina aikoina, vaikeissakin asioissa. Tämä yhteinen tehtävä ja vastuu meidän pitää ottaa ja kantaa. Ja se tehtävä on tulevaisuus.

SDP on Suomen kansainvälisin puolue, mutta ei automaattisesti eikä sattumalta. Meidän on tärkeätä yhdessä jatkaa tätäkin työtä.

Bästa kamrater, Norden kommer att vara Finlands kärnenhet också de kommande åren.

Pohjoismaat on Suomen perusyksikkö ja haluan puoluevaltuuston puheenjohtajana vaikuttaa siihen, että me näymme ja kuulumme, mutta myös kuulemme, sekä ennen kaikkea vaikutamme siihen, miltä yhteinen pohjoismainen kotimme tulevaisuudessa näyttää.

Niin, ja entäs se toinen ohje?

Se kuului, että muista tuoda aurinkoa elämään –. Valoa.  Riidankylväjiä riittää aina – rakentajista on pulaa.

Ystävät, kun luemme hallitusohjelmaa, budjettiesitystä tai blogitekstejä, pimeältä vaikuttaa tällä hetkellä.

Siksi tarvitaan paluu tulevaisuuteen. Tulevaisuuteen, joka on valoisampi.

Kiitos. Tack.