Puoluekokouksen julkilausuma: Jutta Urpilainen presidentiksi!

3.9.2023

SDP:n 47. puoluekokous kannattaa Jutta Urpilaisen asettamista ehdokkaaksi tasavallan presidentin vaaliin. Suomi on kansainvälinen, tasa-arvoinen ja avoin yhteiskunta, joka ansaitsee tätä arvopohjaa edustavan presidentin.

Presidentillä on oltava laaja kokemus niin kotimaan politiikasta kuin ulko- ja turvallisuuspolitiikasta sekä kansainvälisistä tehtävistä. Hän tarvitsee myös laajat verkostot ja vankkumattoman osaamisen. Tässä ajassa tarvitsemme myös presidentin, jolla on kykyä rakentaa luottamusta sekä koota kansakuntaa.

Jutta Urpilaisessa nämä vaatimukset täyttyvät. Hän on ihmisläheinen arvojohtaja, jota arvostetaan Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Samalla hän on tinkimätön taistelijaluonne, jonka aiemmat näytöt Suomen edun puolustamisesta tiukoissa paikoissa ministerinä ja puolueen puheenjohtajana kertovat laajasta kokemuksesta. Menestyksekäs työ EU:n komissaarina takaa kansainväliset verkostot ja osaamisen.

Suomi tarvitsee presidentin, joka edustaa maamme parhaita ominaisuuksia. SDP:n puoluekokous katsoo Jutta Urpilaisen täyttävän nämä vaatimukset ja asettuu tukemaan Urpilaista SDP:n presidenttiehdokkaaksi.

SDP:n 47. puoluekokous hyväksyi myös sisäpoliittisen julkilausuman sekä kansainvälisen julkilausuman.