Kansanedustaja Mäkisalo-Ropponen: Kognitiiviset mukautukset vahvistaisivat monen muistisairaan ja vammaisen työllistymistä

22.9.2020

– Kognitiivisten mukautusten avulla voidaan pidentää monen muistisairaan työssä oloa, mutta toisaalta ne mahdollistaisivat työssä käymisen myös monelle vammaiselle, sanoo kansanedustaja ja eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmän sekä eduskunnan muistikerhon puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

– Tästä syystä olen yhdessä vammaisasian yhteistyöryhmän ja muistikerhon kanssa jättänyt lakialoitteen kognitiivisten mukautusten kirjaamiseksi lakiin, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Kognitiivisilla mukautuksilla tarkoitetaan esimerkiksi työnantajan järjestämää työn sekä työvälineiden, -ympäristöjen ja -tapojen yhteensovittamista ihmisen tiedonkäsittelykykyjen ja -rajoitusten kanssa. Tällaisilla järjestelyillä voidaan helpottaa suoriutumista työssä ja näin mahdollistaa kognitiivisen toimintakyvyn rajoituksista kärsivän jatkamista työelämässä.

Nykylainsäädännön puitteissa mukauttaminen ymmärretään usein vain liikuntavaikeuksien sekä näkö- tai kuulovammaa kompensoivien apuvälineiden hankintana, jolloin henkilöiden, joiden vamma vaikuttaa kognitiiviseen toimintakykyyn, on vaarana jäädä mukautusten ja tätä kautta työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Suomessa on tällä hetkellä esimerkiksi noin 7 000 työikäistä muistisairasta. Heistä monet ovat joutuneet jäämään heti diagnoosin saatuaan eläkkeelle.

– Kognitiivisen mukauttamisen avulla olisi mahdollista pidentää heidän työssä olemistaan jopa useilla vuosilla, mikä tuottaisi myös positiivisia kansantaloudellisia vaikutuksia, Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.