Eduskunnalta tunnustusta: Presidentti Ahtisaaren CMI on lunastanut paikkansa suomalaisten sydämissä ja kansainvälisissä rauhanpöydissä

13.12.2022

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan Globaaliryhmän puheenjohtaja Hussein al-Taee näkee rauhanvälitykseen panostamisen erittäin tärkeänä. Hän iloitsee siitä, että rauhanvälityksen momentille myönnetään määrärahaa, ns. joululahjarahaa, käyttäen perusteluina toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä.

-Rauhanvälitykseen panostaminen on Suomen etu ja se on ollut vuosien ajan Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan keskeisiä painopisteitä. Varsinkin tällaisessa maailmantilanteessa, jossa Euroopassa vallitsee raakalaismainen sota sekä globaalilla tasolla ruokakriisi, rauhaan panostaminen nähdään ratkaisevan juurisyitä konfliktien oireiden hoidon sijaan, al-Taee.
Aiemmin rauhanvälittäjän tehtävässä toiminut al-Taee näkee järjestöjen roolin olevan keskeisessä asemassa rauhanvälitystyössä.

– Järjestöt ovat ensiarvoisessa asemassa rakennettaessa rauhaa ja rauhanvälityksen keinoin pystyvät tekemään maailmasta parempaa paikkaa elää ja olla turvassa. Rauhanprosesseissa vahvistetaan neuvoteltujen sopimusten syntymistä hiljaisen diplomatian keinoin sekä tasa-arvon kehittymistä, varsinkin tässä ajassa, kun naisten ja tyttöjen oikeudet kohtaavat monissa maissa vastarintaa. Järjestöt tekevät valtavan hyvää työtä aseellisten konfliktien lopettamiseksi sekä globaalien arvojen edistämiseksi ¬- suvereenien valtioiden rajojen kunnioittamista, yhdenvertaisuutta ja solidaarisuutta, sanoo al-Taee.

Järjestöille on varattu valtionapujen momentille määrärahaa, jotta ne pystyisivät edistämään mm. konfliktinehkäisyä ja kriisinhallintaa. Yksi tuen saajista on presidentti Ahtisaaren rauhanjärjestö CMI. Sen pääomittamista myös selvitetään.

-Pidän tätä pääomittamisselvitystä erittäin hyvänä uutisena. CMI tekee valtavan hyvää työtä rauhanvälityksen eteen. Se on maailmalla yksi arvostetuimmista toimijoista rauhan sektorilla. Sen työn jatkuminen on ensiarvoisen oleellista, jotta maailmasta tulisi entistä parempi paikka. Tulevaisuudessa rauhanjärjestöjä tarvitaan avuksi ratkaisemaan ilmastokriisiä, vesipulaa ja digitaalisessa maailmassa tapahtuvien solmujen avaamiseksi, päättää al-Taee.

Jaa sosiaalisessa mediassa