Rätten till välmående och motion tillhör alla

Vårt mål är att öka rörelserna i alla människogrupper så att var och en rör sig tillräckligt med tanke på sitt välmående och sin hälsa. Alla ska ha en jämlik rätt att vara en del av idrottskulturen. Särskilt ska man öka på motionsmöjligheterna för medborgarna i de mest utsatta positionerna, såsom arbetslösa, funktionsvarierade eller äldre. Det är ett värdeval att göra motion möjlig för alla oberoende av bakgrund. Tjänsterna ska vara tillgängliga för alla, tillgängliga och nåbara. Även motions- och funktionshindrade ska kunna ta del av dessa tjänster.

SDP vill jämna ut ojämlikheten kopplad till fritidsintressen. Ofta är utmaningen att hobbyn är dyr och målinriktad, vilket för barnfamiljernas del innebär en stor tidsmässig satsning på hobbyn. Enligt den idrottspolitiska redogörelsen finns det en ökad efterfrågan på en mer fritt formad föreningsverksamhet. Därför ska man rikta utvecklingsstödet för föreningsverksamheten till att bygga upp en hobbyverksamhet med låg tröskel.