Tarja Filatov Kuulas-festivaaleilla: “Lastenteatteri kasvattaa toivoa, luovuutta ja empatiaa – se ei ole toissijaista vaan yhteiskunnan ydintä”

– Lastenteatteri ei ole toissijaista. Se ei ole vähemmän tärkeää tai vähemmän merkityksellistä. Päinvastoin. Lapsille tehty teatteri on usein kaikkein rohkeinta ja rehellisintä. Se kertoo toivosta, unelmista, peloista ja siitä, miltä maailma näyttää pienen ihmisen silmin. Ja se maailma ansaitsee tulla kuulluksi.
Eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov piti lauantaina 24.5.2025 puheen lasten- ja nuortenteatterifestivaali Kuulaksen avajaistilaisuudessa Kouvolassa. Puheessaan hän korosti taidekasvatuksen merkitystä osana hyvinvointiyhteiskunnan perustaa ja puolusti vahvasti lastenkulttuurin asemaa.
– Lastenkulttuuri on tärkeä osa sivistysvaltion ydintä. Kun yhteiskunta panostaa lasten taidekasvatukseen, se panostaa tulevaisuuteen. Taidekasvatus opettaa empatiaa, luovuutta ja kykyä ajatella omilla aivoillaan. Näitä taitoja ei tarvita vain näyttämöllä, vaan myös elämässä, Filatov muistutti.
Filatov korosti, että lapsia ei tule nähdä pelkästään kulttuurin kuluttajina tai passiivisina vastaanottajina. Lasten oma taiteellinen ilmaisu ja näkemykset ovat arvokas osa kulttuurielämää.
– Jokaisella lapsella on oikeus osallistua – kokea, kokeilla, tehdä ja vaikuttua. Taide ei ole harvojen etuoikeus, vaan yhteinen, jaettu oikeus. Ja juuri lapsuudessa usein syttyy kipinä: kiinnostus kulttuuriin, halu kertoa omia tarinoita, kyky asettua toisen asemaan, Filatov painotti.
– Jokaisella lapsella tulee olla mahdollisuus päästä kulttuuri- ja taidekasvatukseen. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että lapset ja nuoret nähdään paitsi yleisönä, myös tekijöinä. He eivät ole vain seuraajia, Filatov sanoi.
Filatov muistutti puheessaan myös muuttuvan maailman haasteista ja siitä, miten tärkeää on opettaa lapsille tunne- ja vuorovaikutustaitoja.
– Digitalisaatio ja muuttuva maailma haastavat meitä uudella tavalla. Mutta samalla ne avaavat uusia mahdollisuuksia kokeilla uusia asioita. Kulttuurikasvatus on myös tulevaisuustyötä: se opettaa tunnetaitoja, uteliaisuutta, ajattelua ja yhteistyötä – juuri niitä taitoja, joita tarvitsemme maailmassa, jota teknologia muuttaa hurjaa vauhtia, Filatov tähdensi.