SDP:n Razmyar: Kyllä maahanmuuttaja työllistyy, jos Suomen asenne paranee

22.2.2024

Helsingin Sanomat uutisoivat tällä viikolla, että ulkomaalaisten työttömien määrä on noussut Suomessa ennätyksellisen suureksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomessa oli joulukuussa yli 44 000 ulkomaalaista työtöntä työnhakijaa. SDP:n Nasima Razmyar korostaa, että maahanmuuttajien työllistymiseen vaikuttaa sekä nykyinen taloustilanne, mutta myös asenneilmapiiri ja hallituksen maahanmuuttovastainen politiikka.

– Tilastoista saa raflaavia otsikkoja, mutta niitäkin lukiessa tulisi katsoa kokonaisuutta. Kun nettomaahanmuutto kasvaa, on selvää, että maahanmuuttajien osuus kaikissa ryhmissä kasvaa, niin veronmaksajissa kuin työnhakijoissa. Lisäksi huono taloustilanne sekä laskusuhdanne vaikuttaa työllisyyteen sellaisella sektoreilla, joilla maahanmuuttajien osuus on korkeampi, kuten rakennusteollisuudessa. Tilastoja voi lukea monella tavalla, muistuttaa Razmyar.

Razmyar muistuttaa, että osa maahanmuuttajien osaamisesta jää käyttämättä, sillä työllistyminen on vaikeaa ja merkittävä osa maahanmuuttajataustaisista työntekijöistä ei saa omaa osaamistasoaan vastaavaa työtä. Hallituksen kaavailemat tiukennukset maahanmuuttoon eivät tee Suomesta houkuttelevaa kohdetta ja aiheuttavat epävarmuutta Suomessa jo asuvissa maahanmuuttajissa.

– Sen sijaan, että johtavat poliitikot käyttävät maahanmuuttajien heikkoa työllisyystilannetta keppihevosena, pitäisi tehdä tarkempaa analyysiä taustatekijöistä. Kuten asiantuntijatkin toteavat, kyseessä on myös asenne ja ilmapiiri. Rakenteellinen rasismi ja asenteet maahanmuuttajaväestön palkkaamista kohtaan vaikeuttavat työllistymistä. Lisäksi hallituksen politiikka ja ulostulot eivät helpota maahanmuuttajien työllistymistä – päinvastoin. Yksi hallituspuolue lietsoo maahanmuuttajavastaista retoriikkaa jatkuvasti. On naiivia ajatella, ettei se vaikuttaisi mielikuviin ja maakuvaan. Kyse ei ole vain siitä miltä Suomi näyttää ulospäin, vaan miltä näytämme sisäänpäin – niille ihmisille, jotka jo asuvat Suomessa. Poliitikot tuntuvat unohtaneen oman vaikutusvaltansa, päättää Razmyar.

Jaa sosiaalisessa mediassa