SDP:n Nasima Razmyar: Oikeusministerin toiminnasta on saatava pikainen selvitys – myös pääministerin otettava kantaa

23.4.2024

Oikeusministeri Meren toiminta on omiaan horjuttamaan suomalaista oikeusvaltiota. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Nasima Razmyar vaatii pääministeri Orpoa vastaamaan, hyväksyykö hallitus oikeusministerin toiminnan.

– Viime päivien uutiset oikeusministeriöstä ovat erittäin huolestuttavia. Oikeusministeri Meren kerrotaan puuttuneen oikeuslaitoksen riippumattomuutta edistävän työryhmän työhön sekä hajottaneen rasismirikoksia käsitelleen työryhmän, kun valtakunnansyyttäjä kieltäytyi vaihtamasta työryhmän jäsentä. Tällaisia uutisia kerrotaan yleensä aivan muista maista kuin Suomesta.

Razmyarin mukaan oikeusministeri Mereltä tulisi saada pikaisesti perusteellinen selvitys molemmista tapauksista.

– Virkamiesten poliittinen painostus ja jo työnsä aloittaneiden työryhmien työhön mielivaltaisesti puuttuminen eivät ole osa suomalaista demokratiaa. On myös kestämätöntä, jos oikeusministeri estää omalla toiminnallaan hallitusta antamasta lakiesitystä, jolla vahvistettaisiin tuomioistuinten ja syyttäjien riippumattomuutta perustuslaissa. Tällainen toiminta horjuttaa oikeusvaltiota.

Hallituskumppanien on otettava kantaa siihen, onko oikeusministerin toiminta hyväksyttävää, toteaa Razmyar.

– Vasta viime kuussa pääministeri Orpo kertoi kesyttäneensä perussuomalaiset antamalla heille ministerinpaikkoja ja väitti, että perussuomalaiset ei ole enää äärioikeistolainen puolue. Oikeuslaitoksen riippumattomuuden horjuttaminen on kuitenkin äärioikeistolaisten populistipuolueiden toiminnan ytimessä. Pääministerin olisi syytä kertoa, vieläkö hän seisoo lausuntonsa takana – ja miten hän aikoo varmistaa, että kaikki hallituksen ministerit ovat sitoutuneet oikeusvaltion perusperiaatteiden kunnioittamiseen.

Razmyar muistuttaa, että kyseessä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun perussuomalaisten toiminta hallituksessa on herättänyt huolta. Syksyllä hallituspuolue perussuomalaisten riveistä vaadittiin apulaisoikeuskanslerin eroa tämän vastustettua hallituksen esitystä itärajan sulusta.  Vasta pari viikkoa sitten perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja vaati valtiovarainministerin virkamieheltä asennemuutosta, koska tämän näkemykset työperäisestä maahanmuutosta erosivat perussuomalaisten näkemyksistä.

– Tällainen toiminta kansanedustajilta, etenkin hallituspuolueiden edustajilta, on täysin kestämätöntä. Siitä kantavat vastuun paitsi perussuomalaisten puoluejohto, myös hallituskumppanit, jotka toistuvasti sulkevat tältä silmänsä. Esimerkiksi RKP kertoi vielä ennen eduskuntavaaleja, ettei lähde hallitukseen, joka tekee perussuomalaista politiikkaa. Nyt olisi hyvä tilaisuus osoittaa, että puolueella on selkärankaa ja se seisoo edelleen sanojensa sekä etenkin suomalaisen oikeusvaltion takana, jotta puheet eivät vaikuta katteettomilta vaalilupauksilta.

– Viime kädessä vastuu kuuluu kuitenkin pääministerille, joka joko antaa oikeusvaltiota horjuttavan toiminnan jatkua tai laittaa sille pisteen. Pääministerillä on käsissään se valta, Razmyar painottaa.