SDP:n Nasima Razmyar: Hallitus on pettänyt koulutuslupauksensa totaalisesti

16.4.2024

Hallitus on päättänyt kehysriihessään palauttaa opiskelijat yleisestä asumistuesta opintotuen asumislisän piiriin. Kyseessä on merkittävä muutos opiskelijoiden tuloihin, jonka lisäksi alla on jo aiemmin hallituksen tekemät merkittävät leikkaukset opiskelijoiden toimeentulosta. SYL laskee, että jos asumisen tukea verrataan asumistuen tasoon ennen hallituksen jo toteuttamia leikkauksia, leikkauksen suuruus nousee yli 200 euroon kuukaudessa.

– Eduskuntavaalien aikaan pääministeri Orpo sanoi koulutuksen olevan erityissuojelussa. Juuri päättynyt kehysriihi viimeistään todistaa, että koulutuksen erityissuojelus oli Orpon hallitukselle ja sivistyspuolue Kokoomukselle lähinnä vitsi ja tapa kalastella ääniä, sanoo Razmyar.

Lisäksi hallitus leikkaa 100 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta ja 12 miljoonaa euroa toisen asteen oppilaiden oppimateriaalien korvauksista.

– Hallituksen leikkaus ammatillisesta koulutuksesta osuu erityisesti niihin, joiden oman alan työt tulevat työuran aikana loppumaan esimerkiksi automatisaation, tekoälyn tai muiden työelämän muutoksien vuoksi. Ensin hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen ja sen jälkeen tekee uudelleenkouluttautumisesta lähes mahdotonta. Tällaisilla päätöksillä sahataan omaa oksaa, ja vaikeutetaan niin työllistymistä kuin osaavaa työvoimaa etsivien yritysten toimintaedellytyksiä, ihmettelee Razmyar.

– Hallituksen päätöksellä maksuton oppimateriaali loppuu vuonna, jolloin opiskelija täyttää 18 vuotta, mikä tarkoittaa sitä, että lukiolaiset ja ammattikoululaiset joutuvat toisena tai viimeistään kolmantena opintovuotena maksamaan opiskeluvälineensä ja oppikirjansa itse. Ymmärtääkö hallitus, että ammattikouluissa ja lukioissa opiskelee ensimmäistä tutkintoaan myös paljon juuri täysi-ikäistyneitä nuoria, joiden kouluttautumisesta tulee entistä kalliimpaa, mikäli materiaalit on kustannettava itse? Pahimmillaan päätös tulee lisäämään koulupudokkuutta. Olen todella pettynyt siihen, että hallitus hakee taas säästöjä nuorista ja opiskelijoista, mutta olisihan tämä pitänyt arvata, kun kyseessä oli Marinin hallituksen lakiesitys, päättää Razmyar.