SDP:n Matias Mäkynen: Kuinka lähelle pohjaa kokoomus on valmis arvoissaan joustamaan?

15.5.2023

SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen toivoo hallitusneuvottelijoilta malttia siinä, miten suomalaisen yhteiskunnan perusperiaatteista joustetaan perussuomalaisten symbolisten voittojen hyväksi.

– Kokoomus valitsi perussuomalaiset ohi SDP:n hallitusneuvotteluihin jo varhain alkuvuodesta, koska tiesi perussuomalaisten joustavan talouden ja työelämän kysymyksissä SDP:tä enemmän. Perussuomalaiset ei tietenkään hyväksy kokoomuksen talousohjelmaa ilmaiseksi, vaan se vaatii edes näennäisiä muutoksia sille symbolisiin asioihin.

Helsingin Sanomat uutisoi maanantaina oikeusministeriön vahvistaman tiedon, että hallitusneuvotteluihin on pyydetty selvitystä siitä, voitaisiinko rikoslain pykäliä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan muuttaa löysemmiksi. Taustalla on perussuomalaisten saamat tuomiot pykälän perusteella. Oikeusministeriön vastauksessa todetaan, ettei liikkumavaraa ole, vaan pikemmin Suomen allekirjoittamat kansainväliset sitoumukset edellyttäisivät lain tiukentamista.

– Selvityksen pyytäminen puhuu karua kieltä kokoomuksen arvojen painumisesta pohjalle, kun Petteri Orpo hakee ”pragmaattisia” ratkaisuja muodostaakseen oikeistokonservatiivisen hallituksen. Aikana, jolloin Suomen tulisi onnistua houkuttelemaan väkeä töihin ulkomailta, kokoomus on valmis harkitsemaan rasistisen ja kansanryhmää vastaan kiihottavan puheen nykyistä laajemmassa mitassa. Ihmisryhmiä uhkaava, solvaava tai panetteleva kieli ei ole tarpeellista missään tilanteessa, vaan sillä heikennetään Suomen jo valmiiksi tulehtunutta keskusteluilmapiiriä. Asiallinen kritiikki ja asiakeskustelu esimerkiksi uskonnollisista ja kulttuurisista tavoista on mahdollista ilman, että pykälä tuottaa ongelmia. Se nähtiin mm. tyttöjen sukuelinten silpomisen kriminalisoinnista keskusteltaessa viime kaudella eduskunnassa, Mäkynen sanoo.

Mäkynen on huolissaan Suomen kansainvälisestä asemasta aikana, jona Euroopassa soditaan ja kansainvälisiä osaajia olisi saatava Suomeen enemmän. Julkisuudessa on ollut tietoja myös kehitysavun leikkauksista ja humanitaarisen maahanmuuton kiristyksistä.

– Syrjintälakien löysääminen ja Suomen kansainvälisestä vastuusta väistäminen antaa väärän viestin aikana, jona kansainväliseltä yhteisöltä vaadittaisiin kriiseissä yhtenäisyyttä. Nato-jäsenyys parantaa Suomen sotilaallista turvallisuutta, mutta yhtä tärkeää on ehkäistä kriisien syntymistä, kantaa oma vastuumme hätää kärsivien auttamisesta sekä huolehtia kansainvälisen sopimusjärjestelmän uskottavuudesta omalta osaltamme. Kokoomuksen ja persujen sulkeutuva ja sisäänpäin kääntyvä Suomi uhkaa heikentää oma-aloitteisesti kansainvälistä asemaansa. Toivon Säätytalon neuvottelijoille malttia ja pitkäkatseisuutta, Mäkynen päättää.