SDP:n Marin ja Lindtman: Oikeistohallitus maksattaa laskunsa työntekijöillä

16.6.2023

Hallitusohjelma osoittaa, että kipeimmät leikkaukset osuvat työssäkäyviin ja pieni- ja keskituloisiin suomalaisiin. SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaativat tulevalta hallitukselta oikeudenmukaisempaa politiikkaa.

Tulevan hallituksen ohjelmassa leikkaukset aiotaan maksattaa tavallisilla, työssäkäyvillä suomalaisilla. Sosiaaliturvan pienentäminen, palveluiden leikkaukset sekä työntekijöiden oikeuksien heikentäminen ovat uuden hallituksen työlistalla. Hyväosaisille ei ikäviä toimenpiteitä juuri ole tiedossa.

– Orpon oikeistohallituksen työelämälinjaukset ovat karua luettavaa erityisesti pieni- ja keskituloiselle työntekijälle. Leikkaukset köyhimpien asumistukeen, työttömyysturvaan ja yhteisiin terveyspalveluihin osuvat kipeästi moneen jo valmiiksi heikossa asemassa olevaan, mutta samalla ne lisäävät kaikkien muidenkin kokemaa epävarmuutta, Marin sanoo.

– Oikeistohallitus käy erityisen raskaasti suomalaisen työntekijän kimppuun. Työntekijöiden oikeuksien heikentäminen on hallitukselta selkeästi periaatteellinen valinta, sillä valtion velkaa ei näillä valinnoilla pienennetä, Lindtman toteaa.

Marin ja Lindtman muistuttavat, että Suomen vahvuus on aina ollut keskinäinen luottamus. Orpon hallituksella on mahdollisuus kasvattaa tuota luottamusta tekemällä oikeudenmukaista politiikkaa, tai heikentää sitä rakentamalla vastakkainasettelua.