Kim Berg (SDP): Håll fingrarna borta från centralsjukhusen, regeringen!

6.4.2024

Vice ordförande för SDP:s riksdagsgrupp Kim Berg förvånar sig över på det sätt Orpos regering skapat oreda kring sjukhusrapportens förslag om att minska antalet sjukhus. Den ansvarige ministern Kaisa Juuso (Sannf.) verkar inte heller själv veta vem som bär ansvaret i ärendet. Den osäkerhet som regeringens planer skapar och dess negativa konsekvenser syns redan på fältet.

Under förra veckans frågetimme ställde SDP:s ledamöter flera frågor kring regeringens planer, men minister Juusos svar var allt annat än klargörande och väckte bara fler frågor.

– Upprepade gånger var statsminister Petteri Orpo tvungen att ta frågorna då Juuso inte kunde svara. Sällan, om någonsin, har man sett en minister som är lika osäker på sitt ministeriums substans. Det måste dock sägas att inte heller statsminister Orpo eller kommunminister Anna-Kaisa Ikonen (Saml.) lyckades förtydliga situationen, konstaterar Berg som också är medlem i social- och hälsovårdsutskottet.

SDP kommer inte att godkänna den gallring i centralsjukhusnätet som regeringen planerar.

– Trots att minister Juuso förtvivlat försöker intyga gång på gång att inget sjukhus ska läggas ned, är det inte alls trovärdigt. Ministerns köpslående och tomma prat om att inte riva själva byggnaderna lurar ingen. Om ett centralsjukhus genom lag eller förordning förbjuds att sköta förlossningar, intensivvård och operationer dygnet runt, är det i själva verket fråga om nedläggning av ett centralsjukhus och att det ombildas till ett större HVC-sjukhus.

Berg påpekar att minister Juuso under frågestunden pratade sig i påsen.

– Först förnekar de desperat att regeringen inte driver ned sjukhusen, och kort därefter konstateras det att det inte finns tid att begränsa systemet med hyrläkare, eftersom arbetet med sjukhusnätet tar all tid.

Hundra miljoner ska sparas på sjukhus.

Regeringen håller fast vid de besparingar på hundra miljoner euro som ska uppnås genom att göra nedskärningar i sjukhusen och deras tjänster. Beslut om nedskärningar i sjukhusnätet fattas sannolikt åtminstone på någon nivå vid ramförhandlingarna i mitten av april. Därför vore det nu viktigt att välfärdsområden, landskap och de städer som hotas agerar.

– Jag vädjar starkt till alla, särskilt de politiker som representerar regeringspartierna, i dessa områden. Nu måste vi göra motstånd om vi ska kunna trygga tjänsterna och livskraften i egna regioner.
Berg kommer ihåg hur den förra högerregeringen gjorde försämringar som hotade jouren vid Vasa centralsjukhus. Men tack vare ett regeringsbyte kunde Rinnes socialdemokratisk ledda regering senare rätta till misstaget.

– Nu planeras usligheter i en ännu större storleksklass. I de österbottniska landskapen ser Karleby, Jakobstad och Vasa ut att drabbas – endast Seinäjoki verkar slippa undan! I praktiken lamslås alltså servicenätverket i de österbottniska landskapen med undantag för ett sjukhus. Detta uttryckligen genom regeringens planer, inte genom beslut som välfärdsområdena fattat.

Berg betonar att SDP kommer att göra allt som står i dess makt för att de österbottniska välfärdsområdena och välfärdsområdena i Villmanstrand, Kotka, Nyslott, S:t Michel, Kajana, Kemi, Karleby och Tavastehus även i fortsättningen själva ska få besluta om sitt serviceutbud på sina centralsjukhus.

– Det kan inte vara så att man drar mattan undan för människors grundläggande sociala rättigheter när man med ekonomiska maktmedel planerar besparingar.

Berg påpekar att det nu är nästan omöjligt att utveckla sjukhusen och att till exempel rekryteringen försvårades när regeringen lämnade välfärdsområdena hängandes vind för våg.

– Nu är det dags att offentligt och entydigt tillkännage att planerna på att gallra ut centralsjukhusen ska avslutas. I annat fall kommer oppositionen att behöva ta till kraftigare verktyg, säger Berg.

Dela på sociala medier