Tiina Kyllönen

nuorisotyöntekijä, omaishoitaja
Ikä: 40
135

Olen Tiina, 40-vuotias ja olen kotoisin Manamansalosta, Oulujärven rannoilta. Olen nuorisotyöntekijä sekä kevytyrittäjä, äiti ja omaishoitaja. Seitsemän vuotta sitten lähdin politiikkaan mukaan, koska järkytyin oikeistolaisen hallituksen tekemistä heikennyksistä meidän tavallisten ihmisten arkeen. Tuntui siltä, että meitä tavallisia ihmisiä tarvitaan päätöksenteossa. Nyt meitä tavallisia ihmisiä tarvitaan myös Euroopan parlamentissa. Tällä hetkellä toimin Kajaanin kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajana sekä Kainuun aluevaltuutettuna. Olen huomannut, että asioihin voi ja pitää vaikuttaa. Työni sekä varapääluottamusmiehen tehtävät ovat opettaneet minulle sopimisen kulttuurista. Olen sellainen tyyppi, joka haluaa löytää ratkaisuja riitelemisen sijaan. Kansainvälistä kokemusta minulle on karttunut työssäni sekä vapaaehtoistyössä nuorten parissa. Nämä tehtävät kuljettavat minua ja nuoriani ympäri Eurooppaa.

Minulle tärkeää

Lapset ja nuoret

Mielenterveyden haasteet eivät ole vain meidän suomalaisten nuorten ongelma. Sama surullinen ilmiö näkyy joka puolella Eurooppaa. Nuorten kanssa työskennellessä olen saanut keskustella satojen nuorten kanssa ja tämä on ehdottomasti nuorten keskuudessa tärkein huolenaihe. Nuoriso ympäri Euroopan voi pahoin. Tarvitsemme Euroopan unioniin nuorten mielenterveyden edistämisen ohjelman, jonka toteuttamista EU rahoittaa sekä valvoo.

Itä- ja Pohjois-Suomen turvallisuus

Asuttu raja on turvallisin raja. Työni puitteissa olen saanut jututtaa nuoria ympäri maatamme. Pääsääntöisesti he haluaisivat asua kotiseudullaan. On kaikkien etu pitää koko Suomi asuttuna, tämä on turvallisuuskysymys. Rajatilanne on jo nyt heikentänyt itärajan elinvoimaa ja houkuttelevuutta. Jotta itärajalla eläminen, opiskelu, yrittäminen sekä elinvoimaisuus voisivat kukoistaa, tarvitaan kunnolliset kulku- ja tietoyhteydet myös Itä- ja Pohjois-Suomeen. Tähän tarvitsemme myös EU:n panostusta.

Työelämä

Kunta- ja aluepäättäjänä törmää jatkuvasti samaan huoleen, meillä ei ole työvoimaa. Pula on hitsareista, hoitajista, opettajista, terapeuteista. Lista osaavien ammattilaisten tarpeesta on pitkä. Me siis tarvitsemme työvoimaa Suomen ulkopuolelta, mutta reiluilla työehdoilla. Maahanmuuton edellytyksenä on, että ulkomaalaista työvoimaa ei käytetä hyväksi. Epäkohtiin on voitava puuttua ja hyväksikäyttö sanktioitava. Työntekijöiden perusoikeudet ja työehtojen valvonta on turvattava koko EU:ssa.