Johan Kvarnström

Riksdagsledamot, kansanedustaja, päätoimittaja, chefredaktör
Uusimaa
Raasepori

Olen ensimmäisen kauden kansanedustaja ja taustani on journalistiikassa sekä kulttuurissa. Ennen kaikkea olen kuitenkin perheenisä – keskellä ruuhkavuosia. Poliittisen toimintani avainsanoja ovat ympäristö, sivistys ja ihmisoikeudet. Katson, että yhteiskunnan tulee aktiivisesti pyrkiä pitkäjänteiseen kestävyyteen ja vakauteen, yhdenvertaisuuden luomiseen ja kaikille yhtäläisten edellytysten tarjoamiseen. Olen SDP:n puoluehallituksen jäsen ja kaupunginvaltuutettu Raaseporissa.

Jag är första periodens riksdagsledamot med bakgrund inom journalistik och kultur. Men framför allt annat är jag familjefar – mitt i “rusningsåren”. Nyckelorden i mitt politiska engagemang är miljö, bildning och mänskliga rättigheter. Jag anser att samhället aktivt ska sträva efter långsiktig hållbarhet och stabilitet, efter att skapa jämlikhet och ge alla likartade förutsättningar i livet. Jag är SDP:s partistyrelsemedlem, stadsfullmäktigeledamot i Raseborg och Svenska Finlands folktings vice ordförande.

Minulle tärkeää

Ilmasto ja luonto

Edustan vastuun kantamista aikamme suurimmissa haasteissa: ilmastonmuutoksessa, luontokadossa ja kasvavassa eriarvoistumisessa. Nämä liittyvät toisiinsa.
Suomesta voi tulla koko Euroopan unioniin sekä maailmaan vaikuttava edelläkävijä. Tällä polulla luomme myös uusia työpaikkoja.
Meidän pitää kantaa vastuumme maana eikä sysätä syytä yksilön kulutusvalinnoille. Hiilinieluamme täytyy lisätä tieteellisen asiantuntijuuden pohjalta.
Uskon olemassa olevaan rataverkostoon panostamiseen.

Kestävä talous

Menemme vaaleihin tilanteessa, jossa valtio on joutunut ottamaan paljon velkaa pandemian ja Venäjän julman hyökkäyssodan seurauksien takia.
Nyt talouden vahvistaminen ja sopeuttaminen edellyttävät arvovalintoja. Kantani on, että meillä ei valitettavasti ole varaa laajoihin veroalennuksiin, erityisesti ei sellaisiin, jotka kohdistuvat kaikkiin tuloluokkiin.
Meidän pitää nostaa työllisyysasteen 80 prosenttiin ja parantaa työntekijöiden työkykyä.

Koulutus - Utbildning

Minulle, kuten koko puolueelleni, on selvää, että osaamisen ja koulutuksen on oltava tulevien eduskuntavaalien kärkiteemoja. Marinin hallitus on satsannut koulutukseen, esimerkiksi laajentamalla oppivelvollisuutta. Emme jatkossakaan saa leikkaa koulutuksesta, päinvastoin. Paljon on tehtävä ja kehitettävä kaikilla tasoilla.

Vi får inte skära från utbildningen under kommande period, tvärtom behövs fortsatta satsningar på alla nivåer, från småbarnspedagogik till forskning och utveckling.