SDP tavoittelee Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa

SDP:n tavoite seuraavalla vaalikaudella on luoda Suomeen 100 000 uutta työpaikkaa. Puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan tämä edellyttää talouskasvun lisäksi tulevalta hallitukselta päättäväistä sitoutumista työllisyyttä tukevaan politiikkaan.

– Maamme tarvitsee uskottavan ja realistisen näkemyksen Suomen nostamisesta jaloilleen. SDP:llä tämä näkemys on kirjattu uuden työn manifestiin. Linjauksemme kumpuaa vahvasta perinteestämme ja osoittaa, että olemme Suomen ainoa oikea työn puolue. Työ, työntekijät, heidän ansionsa ja turvansa ovat kansanliikkeemme ytimessä.

Uusi työ on kasvua, laatua ja osallistumista

– Uusi työ on kasvua – sitä, että luomme edellytykset kestävälle talouskasvulle. Samalla, kun tuemme perusteollisuuden toimintaedellytyksiä, haluamme olla löytämässä myös uusia kasvualoja. Uskomme vientituotteisiin ja niiden tuomaan hyvinvointiin koko yhteiskunnalle. Tiedämme, että isänmaamme pärjää vain vahvalla osaamisella, uusilla tuotteilla, ideoilla ja innovaatioilla. Siksi osaamisen vahvistamiseen sekä tutkimukseen pitää panostaa kaikilla tasoilla.

– Kestävään kasvuun tarvitaan myös pelisääntöjä, kuten Kreikan ja Irlannin tapaukset ovat osoittaneet. On kestämätöntä, että voitot yksityistetään ja tappiot maksetaan veronmaksajien kukkarosta. Tästä syystä SDP haluaa uudistaa rahoitusmarkkinajärjestelmää. Se edellyttää mm. rahoitusmarkkinaveron käyttöönottoa, jolla voimme rajoittaa keinottelua. Myös rahoituslaitosten ja kriisien aiheuttajien on kannettava oma vastuunsa.

– Uusi työ on laatua – sitä, että työelämää uudistetaan ihmisten ehdoilla. Tämä tarkoittaa parempaa johtamista, työntekijöiden osallistumismahdollisuuksia sekä joustoja työaikoihin elämän eri vaiheissa. Työ on osa hyvää elämää, mutta se ei saa olla koko elämä.

– Ihmisten työssäoloaikaa ei pidennetä lailla, pakolla tai kepillä. Se ei pitene eläkeiän alarajaa nostamalla. Se ei pitene lomia leikkaamalla. Työurat pitenevät työelämää parantamalla. Tavoitteenamme tulee olla maailman paras työelämä. Suomella on jo maailman paras peruskoulu ja meidän on mahdollista saavuttaa myös maailman paras työelämä, jos niin tahdomme. Tämä edellyttää työelämään lisää turvaa, joustoja ja yhteisiä pelisääntöjä niin kuin olemme SDP:n työelämän reformissa esittäneet.

– Uusi työ on myös osallistumista – sitä, että tavoittelemme kaikkien osallistumista työntekoon, täystyöllisyyttä ja 100 000 uutta työpaikkaa. Vain uutta työtä luomalla voimme tasapainottaa julkisen talouden. Se edellyttää kahden vaalikauden mittaista ohjelmaa. Keskeistä siinä ovat työllisyyspanostusten ohella rakenteelliset uudistukset, veroremontti sekä menokuri.

Urpilainen puhui perjantaina SDP:n puoluevaltuustossa Helsingissä.